Dag 13 Meer van chemische soep

Om 4.30 uur zitten we aan de toast, eieren, koffie, sap en fruit want om 5 uur worden we opgehaald door een jeep met chauffeur en gids. We zien sterren aan de hemel dus vooralsnog is het goed weer. Even wakker worden is er niet bij want de gids lult ons de oren van het hoofd. We moeten eerst 3 km kuilen overbruggen en daarna gaan we, over goede wegen, de bergen in. Wel heel steil omhoog met heel veel geslinger. Tijdens de rit zien we de zon opkomen. Een prachtig gezicht. In ongeveer 1,5 uur rijden we naar de voet van de Ijen vulkaan. Onze gids adviseert ons om eerst een pakje sigaretten te kopen! Pardon? Niet om zelf op te roken maar om uit te delen aan de dragers als we een foto willen nemen. Aha, duidelijk. We kopen dus een pakje kruidnagelsigaretten voor 50 eurocent (er zitten er maar 12 in). Het vertrekpunt ligt op 1800 meter boven zeeniveau. De rand van de krater ligt op 2400 meter. Het is dus een flink steile klim door het bos die ongeveer 2 uur zal duren. De gids vertelt veel werenswaardigheden en er zijn ook flink wat mooie uitzichtpunten. Al snel komen we de eerste dragers tegen die vanuit de krater komen. Gemiddeld dragen ze tussen de 70 en 80 kg pure zwavel bij zich met een soort juk van bamboe waar 2 manden aan hangen. Het ziet er uit als onvoorstelbaar zwaar werk en dat is het ook. De meesten doen 2 vrachten per dag. Eerst van 1800 meter naar 2400 meter. Daarna afdalen de krater in. Dit is bijzonder steil en gevaarlijk. Beneden in de krater, tussen de giftige zwaveldampen, moeten ze zwavel hakken. Dan manden vullen en met zo'n 75 kg op de schouders het hele pad terug. Onderweg wordt er regelmatig gepauzeerd. Dit is geen sport voor watjes. Onze gids vertelt dat het wel goed betaalt. Voor   2 goede vrachten (1 werkdag) ontvangen ze ongeveer 125.000 Rupiah. Ongeveer 10 euro. Voor een 6 daagse werkweek krijgen ze dus 60 euro contant in het handje. Geen pensioen, geen ziektekostenverzekering, etc. Ben je ziek of om andere redenen niet in staat om te werken: helaas pindakaas, geen geld. We spreken iemand die het in z'n rug heeft (ik al bij het idee). Hij kan vandaag maar 1 vracht doen en verdient dan dus de helft van normaal. Ze stoppen graag voor een foto (en een sigaret) om even te pauzeren. Vlak voor we de kraterrand bereiken ruiken we de zwaveldampen al. We hebben geluk dat het helder en zonnig weer is. Boven aan de kraterrand kijken zien we een onnatuurlijke blauw/groen meer en een aantal enorme zwavelblokken in de diepte. De vulkaan is erg actief en spuugt continu (giftige) dampen uit. Toeristen mogen niet naar beneden. De dragers moeten zelf hun zwavel hakken maar zijn wel verplicht om een gasmasker te drager beneden. Het meer schijnt te bestaan uit verschillende zwavel- en chloorverbindingen en heeft een pH (zuurgraad) van 0! Het meer is 900 meter lang, 300 meter breed en 200 meter diep. Een aardig bakje chemische soep. Heel lang zul je dus niet meer leven als je in het aanlokkelijke water springt. Alles bij elkaar weer een heel surrealistisch plaatje. Op de terugweg zien we verschillende groepen apen swingen in de bomen. Als we net in de jeep stappen om weer terug te gaan begint het te spikkelen. Tegen de tijd dat we bij ons resort aankomen is de regen in alle hevigheid losgebarsten. We zwemmen tegen de stroom in naar het resort. We moeten bij aankomst 1 meter overbruggen tussen de jeep en de overkapping bij de receptie en we zijn meteen zeiknat. Bij de receptie krijgen we een grote paraplu om bij ons huisje te komen. We staan tot de enkels in het water. Met een bakje koffie op de veranda wachten we af tot de regen stopt. Dat gebeurt na een half uur. Meteen breekt de zon door en is het weer flink warm. Binnen no time zijn alle plassen verdwenen en is het net alsof er niets gebeurd is. Dit heet dus een tropisch buitje.
Om 12 uur hebben we flink honger maar dat is ook niet zo gek na een ontbijt om half 5. Na de lunch laten we ons masseren door 2, dit keer jonge, dames. Bij mij is het deze keer aangenamer dan de vorige keer. Het zal toch niets te maken hebben met de leeftijd van de masseuse die dit keer maximaal de helft is ten opzichte van de vorige keer?
Na de massage gaan we alle inspanningen en belevenissen maar weer verwerken bij het zwembad. We zijn op dit moment alleen in het resort maar dat zal eind van de middag wel weer veranderen.